| 5 نظر ]

به نظر شما بزرگترین سرمایه یک انسان چیست؟ چه مولفه‌های سرمایه شما را تعیین می‌کند؟

به باور من سرمایه انسانی یک شخص مهمترین و بزرگترین سرمایه اوست، سرمایه‌ای که منجر می‌شود  سرمایه‌های اجتماعی، مالی و روانی انسان پایه‌ریزی و تامین شود.

در ابتدا سرمایه انسانی هر انسانی خود شخص است و دیگری انسان‌های که او را بعنوان یک انسان پذیرفته‌اند! انسانی که حاصل مجموعه عملکرد، رفتار، اخلاق و ارزش‌های انسانی اوست! و مولفه‌های مهمی چون انسانیت، اعتماد، صداقت، حق انتخاب و خودآگاهی که این سرمایه را شکل می‌دهند. بدست آوردن این سرمایه سخت است و حفظ کردنش سخت‌تر! اما براحتی می‌توان آن را از دست داد یا نابودش کرد!

وقتی درخت سرمایه انسانی ما رشد کرده، شکل گرفته و سبز شده باشد هر عملی چون فریب دادن دیگران، تزویر، ریا، بی‌صداقتی، بدخواهی، نقدناپذیری و استبداد رای و ... همچون ضربه تیشه‌ای است به پای این درخت سبز و وقتی ما چشم می‌بندیم بر آنچه اتفاق می‌افتد و در خیال خود متوهمانه تیشه‌ زدن‌ها را، تیمار درخت می‌بینم، هر چند امیدی نیست اما باید روزنه‌ای از امید برای آگاهی باقی بگذاریم و بدانیم گام بلندتری برای نابودی این سرمایه برداشته‌ایم.

نقد خود و خودآگاهی بدون سوگیری و بدور از خودشیفتگی، در مورد آنچه که هستیم و آنچه انجام می‌دهیم، و نگاهی به رفتارها و عملکردهایمان، بدون آنکه خودمان را گول بزنیم (حتی اگر دیگران را فریب دادیم) می‌تواند گام موثری برای حفظ و افزایش این سرمایه باشد.

انسان‌ها برخلاف سرمایه‌های مالی و ... تنها سرمایه‌های هستند که از دست دادن‌شان غیرقابل بازگشت و غیرقابل جبران است. معتقدم باید برای حفظ سرمایه انسانی خودمان و انسان‌های اطرافمان باید تلاش کنیم، ببینیم، بشنویم و فکر کنیم!

با عشق به همه انسان‌های که، سرمایه‌ بودن‌شان، را در کنارم داشته‌ام، دارم و خواهم داشت.

5 نظر

ناشناس گفت... @ ۹:۴۱ بعدازظهر, آبان ۱۷, ۱۴۰۱

این روزا که من وبلاگ تو رو میخونم تو تو زندان اوین هستی. تو خودت سرمایه ای..

ناشناس گفت... @ ۱:۵۱ قبل‌ازظهر, آذر ۲۰, ۱۴۰۱

(و بالاتر از همه‌ چیز با خود صادق باش. آن‌گاه، همانطور که شب از پی روز فرا می‌رسد، تو نیز نمی‌توانی که با دیگری جز این باشی.)
فکر می‌کنم از هملته.

ناشناس گفت... @ ۱۱:۴۳ بعدازظهر, آذر ۲۶, ۱۴۰۱

وطن …

ناشناس گفت... @ ۶:۲۹ بعدازظهر, اردیبهشت ۰۴, ۱۴۰۲

اگر شخص دارای خرد و آگاهی باشه، موافقم که خود فرد میتونه بزرگترین سرمایه باشه، اما اگه ناآگاه باشه چی.. اون موقع افراد بانفوذ و فداکاری مثل شما میشن سرمایه هایی که حتی خود فرد نااگاه هم ازش بی اطلاع هست.
آقای قهرمان ملی خیلی دوست داریم، مطمئن باش هواتو داریم✌❤
آدریان👩🏻

ناشناس گفت... @ ۱۲:۰۹ بعدازظهر, اردیبهشت ۰۷, ۱۴۰۲

وطن بی‌رحم نیست. اما وطن فروشان و دوستان نادان بدتر از هزاران دشمن، ایران عزیز را عزادار بهترین و رشیدترین فرزندان خود ساخته.😍

ارسال یک نظر

با درود،
از اینکه نظر خود را با من در میان می‌گذارید سپاس‌گزارم.
با مهر
حسین