| 0 نظر ]

نمدبافي هنر قديمي و از صنايع دستي با ارزش ايران اين روزها به فراموش سپرده شده است. 
استاد يحيي شاه‌نظری نمد مال نمونه و هنرمند 80 ساله اي مازندراني است که 72 سال در حرفه صنايع دستي فعاليت مي کند. وقتي استاد را ديدم و با او گپ زدم نشاط و روحيه اش برايم جالب بود. يحيي شاه‌نظري متولد سال 1315 از ده سالگي هنر نمدمالي را آغاز کرده و توليدکننده برتر نمد در جهان و استان مازندران است.وي با 72 سال سابقه و تجربه پنج نسل نمدمالي صادرکننده نمد به کشور آمريکا، آلمان، سودان، استراليا و سابقه حضور در 17 نمايشگاه بين المللي و 24 نمايشگاه داخلي و سوغات شمال را دارد.

نحوه تهيه نمد از زبان استاد يحيي: پشم گوسفند را شسته و آن را با دستگاه و کمان حل کرده و آماده نمد مي کنيم و پرده بزرگ در کارگاه پهن کرده و روي پرده هر نقشي باشد نقشه ها و پشم حلاجي شده را روي آن نقش ريخته و به اندازه کافي به نمد آب گرم زده و با چوب و پرده پيچيده و مي‌بنديم و با ريسمان غلتک زده و پس از باز کردن وقتي که قالب آن بيرون آمد مي بريم.

در ادامه بر روي تخته چوبي مالش مي دهيم تا نمد محکم و سپس يک بار مالش داده و آويزان کرده تا خشک شود و براي نوبت دوم دو ساعت ديگر صبر کرده تا خشک شود و روي تخته مالش ني دهيم، بستگي به نمد و نوع جنس آن دارد و روي پرده هر نقشي باشد بسته به جنس و ارزش آن نمد کار مي شود.

پشم حلاجي شده را با پنبه مي زنيم و پس از تمام شدن ريختن پشم، روزانه با آب گرم و جارو آب پاشي کرده و با چوب، پرده پيچيده و با ريسمان محکم مي بنديم تا محکم شده و خراب نشود؛ بعد از بيرون آوردن از پرده روي تخته چوبي دو نفره مالش داده و سپس در نور آفتاب آويزان کرده، زماني که خشک شد دوباره روي تخته چوبي مالش مي دهيم.

وي از نظر جسمي ناتوان بوده و با حضور نماينده عالي ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي زير پوشش اين سازمان قرار گرفت و ماهانه 120 هزار تومان حقوق مي‌گرفت که پس از گذشت مدتي حدود 3 سال اين حقوق قطع شده و هيچگونه حمايتي از اين هنرمند نمي‌شود.
شاه‌نظري ادامه مي دهد: نيازمند حمايت مسئولان در اين راه هستم تا بتوانم هنر نمدمالي را به بهترين نحو ممکن در ايران و جهان عرضه کنم؛ در اين راه نيازمند کمک مالي و حمايت همه جانبه هستم تا نقش آفريني کرده و در کارم پيشرفت بهتري حاصل شود. متاسفانه حدود سه سال يک ريال حقوق از ميراث فرهنگي و گردشگري که در پوشش آنها هستم دريافت نکردم و با وجود سابقه هيچ توجهي به کارم نمي شود.

منبع ايسنا

#يحيي_شاه_نظري
#نمد
#نمدمالي
#نمدمال
#صنايع_دستي

0 نظر

ارسال یک نظر

با درود،
از اینکه نظر خود را با من در میان می‌گذارید سپاس‌گزارم.
با مهر
حسین